ربات های صنعتی به دو گروه پایه متحرک (موبایل) و پایه ثابت (غیر موبایل) تقسیم می شوند.

ربات های صنعتی پایه ثابت بر اساس نوع سه مفصل اول، نیز به شش دسته تقسیم می شوند . البته ممکن است بعضی از ربات ها در هیچ یک از دسته ها قرار نگیرند. ما در این جا فقط معروف ترین دسته بندی را قرار دادیم.

۱. بند بند ( هنرمند ، پوما ، چرخان ، شبه انسان ، Articulated ، PUMA )
ربات هایی که سه مفصل اول آن لولایی باشد و محور مفصل دوم و سوم موازی، و عمود بر محور مفصل اول باشد را ربات بند بند گویند. پیکر بندی این نوع ربات
بسیار شبیه دست انسان می باشد. در نتیجه دارای انعطاف بالایی در کار با اشیا و دستگاه ها می باشد. این ربات ها به علت درجه آزادی و انعطاف زیاد محبوبیت بسیاری یافتند.

۲. اسکارا (SCARA)
ربات هایی که دو مفصل اول، لولایی و مفصل سوم کشویی باشد و محور سه مفصل اول، موازی باشد را ربات اسکارا گویند. در واقع یک ربات ساده که میتواند کارهای مونتاژ را درست و سریع انجام دهد. مزیت این ربات سرعت افقی آن می باشد.

۳. مستطیلی ( دکارتی یا گانتری ، Cartesian ، Gantry )
ربات هایی که سه مفصل اول آن ، کشویی باشد و محور سه مفصل اول، دو به دو بر هم عمود باشند را ربات مستطیلی گویند که شبیه استفاده از دستگاه مختصات دکارتی است. مزیت این ربات ها قدرت و تحلیل ساده ی آن می باشد.

۴. استوانه ای ( سیلندری ، Cylindrical )
ربات هایی که مفصل اول آن لولایی و مفصل دوم وسوم آن کشویی باشد و محورهای مفاصل اول و دوم موازی و بر محور مفصل سوم عمود باشد را ربات استوانه ای گویند.

۵. کروی ( قطبی ، Polar ، Spherical )
رباتی که مفصل اول و دوم آن لولایی و مفصل سوم آن کشویی باشد و محور مفصل اول بر محور مفصل دوم عمود باشد همچنین محور مفصل سوم بر محور مفصل دوم عمود باشد را ربات کروی گویند . دقت شود محور های مفاصل اول و سوم لزوما عمود نیستند.

۶. موازی ( Parallel )
رباتی که سه مفصل اول آن همزمان، یا کشویی و یا لولایی باشد را ربات موازی گویند. ویژگی مهم این ربات قدرت آن می باشد.

شرکت سازنده ربات های صنعتی کوکا انواع ربات های شش محور، پنج محور و چهار محور را برای کاربری های گوناگون طراحی و روانه بازار کرده است. ربات های شش محور برای انواع کاربردها مانند جابجایی مواد، جوش، برش، پاشش مواد و هر کاربردی که نیاز به حرکت های پیچیده داشته باشد مناسب است.
همچنین ربات های پنج و چهار محور که به ربات های پالتایزر نیز مشهورند برای جابجایی مواد و چیدن محصولات داخل پالت طراحی و ساخته شده اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع ربات های صنعتی تماس بگیرید…